Najczęstsze haczyki w umowach leasingowych

24 marca
14:13 2016

Leasing jest popularny wśród średnich i małych przedsiębiorstw, ponieważ często jest korzystniejszą formą finansowania od kredytu. Decydując się na taką opcję, musimy jednak uważać, by nie wpaść w pułapkę nieuczciwego leasingodawcy. Jakie haczyki stosują leasingodawcy w umowach z klientami?

Firm leasingowych w Polsce jest wiele, w związku z tym przedsiębiorca szukający oferty leasingowej dla siebie ma spory wybór i jednocześnie dylemat. Niestety czasami można trafić na nieuczciwego leasingodawcę, który w umowie umieści różne dodatkowe opłaty, dzięki którym więcej zarobi. Podobnie jak przed wyborem banku, gdy bierzemy kredyt hipoteczny, tak i przed zawarciem umowy leasingu warto zapoznać się z ofertami kilku firm. Często pod pozornie tanimi ofertami mogą kryć się dodatkowe opłaty za przekroczenie limitu przebiegu samochodu lub kary za opóźnienie raty leasingowej.

Sprawdzaj opłaty!

Przed podpisaniem umowy leasingowej każdy leasingobiorca powinien zapoznać się z ogólnymi warunkami umowy. Przede wszystkim uwagę należy zwrócić na zapisy dotyczące opłat. Znajdziemy wśród nich: wstępną opłatę leasingową, opłatę miesięczną, wartość końcową i opłatę manipulacyjną. Te koszty są najczęściej wyrażone w procentach i określają cenę zakupu netto przedmiotu leasingu, powiększoną o ewentualne koszty zakupu i dostawy. Ważne jest, by przy podpisywaniu dokumentów nie zgadzać się na zapisy pozwalające firmie leasingowej na ich dowolną zmianę. W przypadku, gdy wysokość opłat leasingowych kształtuje inny wskaźnik, np. WIBOR, warto dowiedzieć się, co ile miesięcy ulega on zmianie.

Ukryte opłaty

Dodatkowo przed podpisaniem umowy leasingowej warto także przestudiować tabelę prowizji i opłat. Często firmy leasingowe ukrywają w nich dodatkowe koszty, np. opłatę za czasowe pozwolenie na wyjazd za granicę leasingowanym pojazdem albo zgodę na to, żeby z leasingowanego auta mógł korzystać współmałżonek.

Kwestia ubezpieczenia

Następną ważną kwestią przy zawieraniu umowy leasingowej jest ubezpieczenie leasingowanego pojazdu czy innego środka trwałego. Może się zdarzyć, iż leasingodawca będzie nakładać na leasingobiorcę obowiązek opłacania składek i naprawy w autoryzowanych serwisach. Najczęściej o wyborze firmy ubezpieczeniowej decyduje leasingodawca, ponieważ firmy leasingowe często współpracują z wybranymi ubezpieczycielami i korzystają w nich z upustów. Leasingobiorca może jednak nie zgodzić się na zaproponowane towarzystwo ubezpieczeniowe i samodzielnie wybrać inne.

Wcześniejsza spłata

Umowa leasingowa powinna gwarantować leasingobiorcy możliwość wcześniejszej rezygnacji z umowy bez dodatkowych opłat. Zabezpieczeniem przed wcześniejszym rozwiązaniem umowy są najczęściej zapisy o konieczności zapłacenia wszystkich pozostałych rat leasingowych. Leasingobiorca nie musi się godzić na takie zapisy. Warto także w umowie zastrzec możliwość zmiany harmonogramu spłaty rat w przypadku kłopotów finansowych. Leasingodawca z powodu opóźnienia w spłacie przynajmniej jednej raty może wyznaczyć dodatkowy termin spłaty, a jeśli nie zostanie on dotrzymany, wtedy firma leasingowa może natychmiast wypowiedzieć umowę.